Greenpeace

Greenpeace on vuonna 1971 perustettu kansainvälinen riippumaton ympäristöjärjestö, jonka kotipaikka sijaitsee Alankomaissa Amsterdamissa. Greenpeacella on toimistoja yli 40 maassa. Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toimiva toimisto on nimeltään Greenpeace Nordic / Greenpeace Norden. Greenpeace toimii tutkimuksen, lobbaamisen ja yritysten kanssa keskustelemisen, mielipidevaikuttamisen ja aktivismin kautta keskittyen maailmanlaajuisiin ympäristöasioihin. Järjestö ilmoittaa tavoitteekseen ”varmistaa maapallon kyky ylläpitää elämää kaikessa monimuotoisuudessaan”. Greenpeace pyrkii vaikuttamaan muun muassa ilmastonmuutokseen, metsäkatoon ja ympäristömyrkkyihin.

Maailman näkyvimmäksi ympäristöjärjestöksi kuvailtu Greenpeace tunnetaan suorasta toiminnasta. Sen organisoimat kampanjat ovat tuoneet ympäristöasioita yleiseen tietoon, järjestö on vaikuttanut sekä julkisen että yksityissektorin toimintaan ympäristönsuojelussa. Greenpeace on saanut osakseen myös runsaasti kritiikkiä ja sen toimintatavoista ja motiiveista on syntynyt kiistelyä. Järjestöä on syytetty tieteellisistä tosiasioista piittaamattomuudesta, ja sen jäsenet ovat saaneet oikeudellisia rangaistuksia toiminnastaan.

Järjestön historia

Greenpeacen toiminta alkoi 1970-luvun alkupuolella Alaskan ydinkokeiden vastustamiseen keskittyneistä protesteista. Yhdysvallat suunnitteli 1960-luvulla maanalaisia ydinkokeita Alaskan Amchitkan saarelle. Alaskassa oli ollut vuonna 1964 yksi kaikkien aikojen voimakkaimmista maanjäristyksistä, ja joukko huolestuneita mielenosoittajia ryhtyi protestoimaan Yhdysvaltojen ja Kanadan rajalla tulevia ydinkokeita, koska he pelkäsivät niiden aiheuttavan vielä suuremman maanjäristyksen ja tsunamin.

Yhdysvallat kuitenkin toteutti ydinkokeen ja ilmoitti sen jälkeen suunnitelmistaan toteuttaa viisi kertaa suurempi ydinkoe vuonna 1971. Ryhmä protestoijia kokosi Don’t Make A Wave -nimisen komitean, joka vuorasi itselleen laivan, jolla oli tarkoitus seilata Amchitkan saaren alueelle estämään tulevat ydinkokeet. Laiva nimettiin tuolloin väliaikaisesti Greenpeaceksi protestin ajaksi. Laiva kääntyi lopulta pois merivartioston käännytyksen ja huonon sään takia. Protestoijat yrittivät päästä alueelle vielä uudelleen, mutta lopulta Yhdysvallat toteutti ydinkokeen. Ydinkokeen saaman kritiikin ja protestoijien hankkiman myötämielisen julkisuuden vuoksi Yhdysvallat päätti kuitenkin keskeyttää ydinkokeet Alaskassa. Don’t Make A Wave -komitean nimeksi tuli virallisesti Greenpeace Foundation vuonna 1972.

Tämän jälkeen Greenpeace laajensi huomiotaan myös ydinkokeisiin muualla maailmassa. Ranska teki tuolloin ydinkokeita Ranskan Polynesiassa Mururoan atollilla. Protestoijat veivät Greenpeace-aluksen useita kertoja atollin läheisyyteen kansainvälisille vesille estääkseen ydinkokeet. Kun julkisuuteen tuli tieto, että Ranskan laivasto oli pahoinpidellyt Greenpeacea kipparoineen uusiseelantilaisen David McTaggartin, Ranska päätti lopettaa ilmakehässä tehtävät ydinkokeet.

1970-luvun puolivälissä Greenpeace aloitti erilliskampanjana protestit valaanpyyntiä vastaan. Seuraavien vuosikymmenten aikana Greenpeacen toiminta kohdistui uusiin maailmanlaajuisiin ympäristökysymyksiin, kuten hylkeenpyyntiin ja ympäristömyrkkyihin. Greenpeace kasvoi vähitellen yhdeksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista ympäristöjärjestöistä.

Kritiikki

Greenpeacen johdossa aiemmin toiminut Patrick Moore on kritisoinut järjestön toimintaa erottuaan järjestöstä vuonna 1986. Hänen mukaansa järjestön toiminnassa on hylätty tieteellinen objektiivisuus, eikä hänen kollegoillaan ollut minkäänlaista tieteellistä koulutusta. Moore väitti, että Greenpeace oli päättänyt alkaa vastustaa juomaveden kloorausta ilman tieteellisiä perusteita, mutta Greenpeacen edustajat ovat vastanneet hänen syytöksiinsä, ettei Greenpeace olisi koskaan vastustanut juomaveden klooraamista.

Teknologialehti RDM on arvioinut Greenpeacen teknologiayrityksistä tekemän raportin harhaanjohtavaksi. Lehden mukaan myös useimmat uutissivustot ovat julkaisseet Greenpeacen raportteja tosina ilman kritiikkiä. Myös järjestön kulurakennetta on kritisoitu. Greenpeacen toiminnan DDT:n käytön vastustamiseksi on nähty heikentävän merkittävästi malarian vastaista taistelua köyhemmissä maissa. Greenpeace on itse todennut sallivansa DDT:n käyttämisen malariaa vastaan.

Greenpeace on vandalisoinut yhdessä Maan vapautusjärjestön kanssa geenimuuntelututkimusta ja koeviljelmiä ympäri maailmaa. Australiassa he tuhosivat vuonna 2011 diabeteksesta kärsivien ihmisten auttamiseen suunnatun matalaglykokeenisen vehnäviljelmän ja vuonna 2013 tuhottiin Filippiineillä kultaisen riisin koeviljelmä. Kansainvälisen riisintutkimusinstituutin viljelevän kultaisen riisin on todistettu tutkimuksissa tuottavan 60 prosenttia lapsen A-vitamiinitarpeesta, ja nykyisin sen puute aiheuttaa satojentuhansien lapsien vuosittaisen kuoleman tai sokeutumisen. Greenpeacen edustaja sanoi kultaisen riisin olevan mediatemppu ja puolusti viljelmän tuhonneita vandaaleja.